Στις 28/3/2025 πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας μια πρωτοποριακή δειγματική διδασκαλία στα Μαθηματικά της Α΄ Λυκείου, με θέμα την “Αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Εισαγωγή στην Έννοια της Ακολουθίας “.
Η διδασκαλία, που υλοποιήθηκε από την καθηγήτρια Μαθηματικών Γεωργία Πανάγου σε συνεργασία με τον Σύμβουλο Μαθηματικών Δημήτριο Θεοχάρη, είχε ως στόχο να εισαγάγει τους μαθητές στην αφηρημένη έννοια της ακολουθίας με έναν διαδραστικό και προσωποποιημένο τρόπο. Υιοθετώντας μια μαθητοκεντρική προσέγγιση, οι μαθητές ενθαρρύνθηκαν να συνδέσουν την έννοια της ακολουθίας με την καθημερινή τους ζωή και τα ενδιαφέροντά τους, αξιοποιώντας την ΤΝ και συγκεκριμένα το ChatGPT.
Η εισαγωγή έγινε μέσω ανεστραμμένης τάξης (e-class) με δύο βίντεο: το πρώτο ανέδειξε μαθηματικά μοτίβα στη φύση (Fibonacci, χρυσή τομή) και το δεύτερο παρουσίασε μέσω animation, εφαρμογές μαθηματικών εννοιών και ακολουθιών αριθμών, όπως το Chaos game, το τρίγωνο του Pascal και το τρίγωνο Sierpinski.
Κατά τη διάρκεια του μαθήματος, στην αίθουσα των υπολογιστών, οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες, με ένα ειδικά σχεδιασμένο Φύλλο Εργασίας, όπου καλούνταν να αξιοποιήσουν το Chat GPT για να εξερευνήσουν την έννοια της ακολουθίας μέσα από παραδείγματα που σχετίζονταν με τις δικές τους αγαπημένες δραστηριότητες και ενδιαφέροντα, όπως το μπάσκετ, ο χορός, οι μουσικές συλλογές, κ.α. Με στοχευμένες ερωτήσεις προς το Chat GPT, οι μαθητές ανακάλυψαν την ετυμολογία της λέξης “ακολουθία”, κατανόησαν τις έννοιες της αύξουσας και φθίνουσας ακολουθίας, εισήχθησαν στους γενικούς και αναδρομικούς τύπους ακολουθιών και εξασκήθηκαν σε προβλήματα (π.χ. εύρεση των πέντε πρώτων όρων, εύρεση ν-οστού όρου ακολουθίας).
Επιπλέον, οι μαθητές καθοδηγούμενοι από το φύλλο εργασίας είχαν την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν διαδραστικά εργαλεία όπως το GeoGebra και το Matplotlib, για να απεικονίσουν διάφορες ακολουθίες αριθμών (άρτιοι αριθμοί) και να κατανοήσουν καλύτερα τις ιδιότητές τους μέσω γραφημάτων και πινάκων.
Η αξιολόγηση της διδασκαλίας πραγματοποιήθηκε μέσω ενός ερωτηματολογίου, ώστε να καταγραφούν οι εντυπώσεις των μαθητών και να εντοπιστούν τυχόν βελτιώσεις στην προσέγγιση της διδασκαλίας.
Με αυτόν τον τρόπο, οι μαθητές όχι μόνο απέκτησαν γνώσεις για τις ακολουθίες και αισθάνθηκαν ότι τα μαθηματικά είναι ζωντανά και σχετικά με τη ζωή τους , αλλά και ανακάλυψαν την πρακτική αξία της ΤΝ στην εκπαίδευση, κάνοντάς τους κριτικά ενεργούς συμμετέχοντες μέσα από λάθη και πειραματισμό στη μαθησιακή διαδικασία.
Τη δειγματική διδασκαλία που πραγματοποιήθηκε στο εργαστήρι υπολογιστών, παρακολούθησαν ο διευθυντής κ. Κουφογιάννης Ευθύμιος και οι μαθηματικοί – εκπαιδευτικοί του σχολείου κ.κ. Δημητρίου Βασίλειος, Πατέρας Ιωάννης και Μπαρμπαρούσης Φώτης.