Την Πέμπτη, 25-01-2024 υλοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του 4ου Πειραματικού ΓΕΛ Τρικάλων “Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης” συνεργατική διδασκαλία με προσκεκλημένο τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Φιλολόγων νομού Τρικάλων, κύριο Αγαθοκλή Αζέλη. Η διδακτική δράση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο παροχής mentoring με υπεύθυνη εκπαιδευτικό τη Στεργιανή Ζήση, ΠΕ 02, σε συνεργασία με τη Βασιλική Παππά, εκπαιδευτικό ΠΕ 02, στο μάθημα της Λογοτεχνίας Β Λυκείου. Θέμα της δράσης αποτέλεσε η προσέγγιση της ηθικής πράξης μέσα από τη λογοτεχνία και συγκεριμένα μέσα από τον “Κατάδικο” του Κ. Θεοτόκη.
Η διδασκαλία – σε δύο τμήματα της Β Λυκείου – δομήθηκε από ερωτήματα – απορίες που σχετίζονται με την ηθική στάση και πράξη, κυρίως του κεντρικού ήρωα του έργου, τα οποία τροφοδοτούν ένα κύκλο στοχασμών για τις ηθικές έννοιες του δικαίου, της εντιμότητας, της γενναιοδωρίας. Σε αυτό το πλαίσιο εξετάστηκε και ο ρόλος της λογοτεχνίας στην ανάπτυξη της φιλοσοφικής σκέψης, άρα και των μεγάλων ερωτημάτων. Σε σχέση με την αναγνωστική ανταπόκριση, το ζητούμενο δεν ήταν μία σωστή απάντηση, αλλά η δύναμη του λογοτεχνικού έργου να προβληματίσει τους/τις μαθητές/μαθήτριες πάνω σε ηθικά ζητήματα, που διαμορφώνουν τη στάση τους στη ζωή και διέπουν τις ανθρώπινες σχέσεις. Το ερώτημα αν, τελικά, η ηθική στάση και πράξη του ήρωα συναντάται μόνον στο “ασφαλές” περιβάλλον – πλαίσιο της μυθοπλασίας αναδιατυπώθηκε σε συσχετισμό με τις προσωπικές και καθημερινές εμπειρίες σχετικές με το δίκαιο και το άδικο και με τη διαπίστωση ότι ο μεγεθυντικός φακός του λογοτεχνικού έργου μπορεί να αγγίξει τον καθένα στη λήψη αποφάσεων.
Η καίρια συμβολή του κυρίου Αζέλη στην παραπάνω διαθεματική προσέγγιση ξεδίπλωσε τη σκέψη των μαθητών και τροφοδότησε τον προβληματισμό τους, με αποτέλεσμα να προβούν σε ανασύνθεση των αρχικών ερωτημάτων, άρα και επαναπροσέγγιση των ηθικών ζητημάτων. Ταυτόχρονα, ώθησε και τους παρευρισκόμενους συναδέλφους να εμπλακούν στον διάλογο με τους/τις μαθητές/μαθήτριες με τη διατύπωση νέων ερωτημάτων.