Διαθεματική δειγματική διδασκαλία στη Φιλοσοφία και τα Μαθηματικά από τους εκπαιδευτικούς κ.κ. Παπαδημητρίου Αθανάσιο, φιλόλογο και Δημητρίου Βασίλειο, μαθηματικό

You are currently viewing Διαθεματική δειγματική διδασκαλία στη Φιλοσοφία και τα Μαθηματικά από τους εκπαιδευτικούς κ.κ. Παπαδημητρίου Αθανάσιο, φιλόλογο και Δημητρίου Βασίλειο, μαθηματικό

Με τίτλο “Λογική της Φιλοσοφίας και Μαθηματική Λογική: μια “παράδοξη” σχέση” υλοποιήθηκε στις 8/5/2025, στο πλαίσιο της ανταλλαγής καινοτόμων διδακτικών πρακτικών και της εφαρμογής του νέου Προγράμματος Σπουδών, δίωρη συνεργατική διαθεματική διδασκαλία από τους Παπαδημητρίου Αθανάσιο, δρ Φιλολογίας, σχολικό συντονιστή των Φιλολογικών μαθημάτων, και Δημητρίου Βασίλειο, δρ. Μαθηματικών, σχολικό συντονιστή των Μαθηματικών του σχολείου μας.

Οι δύο εκπαιδευτικοί προσέγγισαν το πεδίο της Λογικής μέσα από την οπτική της Φιλοσοφίας και των Μαθηματικών, αποδεικνύοντας έμπρακτα στους μαθητές και τις μαθήτριες του τμήματος, το οποίο συμμετείχε στη διδασκαλία, πως τα μαθήματα στο σχολείο δεν είναι περιχαρακωμένα, αλλά αντίθετα προσφέρονται για συνεργασία τόσο μεταξύ των επιστημών όσο και μεταξύ των εκπαιδευτικών, παρόλο που μπορεί να ανήκουν σε διαφορετικές ειδικότητες. Με τον τρόπο αυτό προωθείται κριτικά η μάθηση, αλλά και παρέχεται ένα υπόδειγμα της αξίας που έχει η συνεργατικότητα στην επίτευξη της ατομικής, όπως και συλλογικής προόδου.

Εκκινώντας λοιπόν από τον Αριστοτέλη και τη θεμελίωση της Λογικής, την πρώτη διδακτική ώρα ο κ. Παπαδημητρίου αναφέρθηκε στην κατασκευή των συλλογισμών και στη διαπίστωση της ορθότητας ή μη αυτών. Οι μαθητές και μαθήτριες είχαν την ευκαιρία να κατασκευάσουν συλλογισμούς, αλλά και να διαπιστώσουν τη σαθρότητα επιχειρημάτων, τα οποία με την πρώτη ματιά φαντάζουν έγκυρα κι αληθοφανή. Έτσι, καταδείχθηκε η απατηλότητα των λεγόμενων σοφιστικών συλλογισμών και παραδόξων. Συνεχίζοντας, ο κος Δημητρίου, αρχικά με την προβολή ενός ενδιαφέροντος βίντεο, έθεσε το ζήτημα της χρήσης των αρχών της αριστοτελικής Λογικής από τη μαθηματική επιστήμη, και κατόπιν παρουσίασε το πέρασμα της Λογικής από το καθαρά φιλοσοφικό πεδίο στον τομέα των Μαθηματικών, όπου κορυφαίοι μαθηματικοί, αξιοποίησαν τις φιλοσοφικές έννοιες της παραγωγής, επαγωγής, αναλογίας, σύζευξης, διάζευξης και αντίθεσης, για να εκφράσουν μαθηματικές έννοιες, αλλά και να επιλύσουν παράδοξα, όπως αυτό που διατύπωσε στην αρχαιότητα ο Ζήνωνας για τον Αχιλλέα και τη χελώνα. Τέλος, τη δεύτερη ώρα, αφού παρουσιάστηκαν από τον κ. Δημητρίου με σαφή και εμπεριστατωμένα παραδείγματα οι μαθηματικοί μετασχηματισμοί των παραπάνω εννοιών, οι μαθήτριες και μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, είχαν τη δυνατότητα να εφαρμόσουν στην πράξη όσα άκουσαν απαντώντας σε διαδικτυακά κουίζ. Στις απορίες που εξέφρασαν απάντησε και ο Σύμβουλος των Μαθηματικών και παιδαγωγικά υπεύθυνος του σχολείου, κ. Θεοχάρης Δημήτριος, ο οποίος παρακολούθησε τη διδασκαλία και συμμετείχε ενεργά, καθοδηγώντας τα παιδιά στην πορεία επίλυσης των προβλημάτων.

Τη δειγματική διδασκαλία παρακολούθησαν, όπως αναφέρθηκε, ο Σύμβουλος των Μαθηματικών και παιδαγωγικά υπεύθυνος του σχολείου, κ. Θεοχάρης Δημήτριος, ο κ. Κουφογιάννης Ευθύμιος, φιλόλογος και διευθυντής του σχολείου, καθώς και οι εκπαιδευτικοί κ.κ. Πανάγου Γεωργία, Μπαρμπαρούσης Φώτιος και Πατέρας Ιωάννης, μαθηματικοί, διδάσκοντες του σχολείου.